AR-401(j) / 13 crédits

Enseignant(s): Vannucci Riccardo, Ullal André

Langue: Français/Anglais

Remarque: Inscription faite par la section

Les contributions de l'architecture à l'aide humanitaire seront explorées à travers la conception d'installations sanitaires pour le Sud-Soudan, où les conditions d'éloignement, de pénurie et d'instabilité exigent des réponses architecturales ingénieuses, résilientes et robustes.

Humanitarian assistance; conflict and natural disaster; shelter and protection; complex urban environments; instability and durability; design process and product; resource constraints; disciplinary integration; planning; construction.

• Caractériser the range of place-specific social, economic and institutional conditions and constraints that affect how buildings are designed, built and used.
  • Tester personal, critical positioning of design work in relation to connections between design conditions, principles, strategies, outcomes.
  • Examiner the potential of building design and construction to transcend immediate programmatic requirements and contextual constraints to provide broader social and economic contributions.
  • Concevoir architectural solutions that respond to spatial requirements of humanitarian programs and material constraints of remote, under-developed environments.
  • Evaluer architectural responses to humanitarian needs in relation to programmatic functions, environmental constraints and opportunities.

• Planifier des actions et les mener à bien de façon à faire un usage optimal du temps et des ressources à disposition.
  • Communiquer efficacement et être compris y compris par des personnes de languages et cultures différentes.
  • Etre responsable des impacts environnementaux de ses actions et décisions.
  • Faire preuve d'esprit critique
  • Faire une présentation orale.

Teaching and student work will be organised in two stages.

In the first stage, territorial analysis focussing on proposed sites will gather and synthesise information about the range of relevant social, economic and institutional conditions, providing a comprehensive introduction to South Sudan and the parameters for subsequent architectural design.

In the second stage, architectural designs will be developed for health facilities taking into account the parameters and constraints identified in the territorial analysis and programmatic requirements of humanitarian actors such as Medair and Medecins sans frontiers.

Territorial analysis 20%

Architectural design 80%